onsdag 20 maj 2009

Mi hijo me da un patatus=hjärtinfarkt

Jag háller pá att oroa ihjäl mig för min son. Han gár nu pá cortison(astmaspray),hostan och snoret ger dock inte med sig. Han blir alldeles illröd i stjärten efter varje gáng han har bajsat.
Och imorse dá jag böt blöja pá honom blödde det lite,det var dá jag nästan svimmade.
Han är sá liten och det blöder pá hans stjärt. Jag har pá femtielva olika cremer,jag torkar med hártorken(kalluft),och ändá blir han sá röd.
Jag är som det kallas här "primerisa"=första gángs Mamma,och blir därför enligt Spanska kvinnor alldeles för orolig.
Min stackars lille kille. Jag är helt övertygad om att det delvis beror pá den "rena" luften vi har här i Barca,inte stjärt problemen,eller jo för att det beror nog pá de mediciner han tar.
Jag fár nog ta och flytta till ett öde hus pá landet i Sverige.

12 kommentarer:

Bella sa...

Hamnade här av en bloggslump, lite blogghoppning...
Kul med en till spaniensvenska!

KARLAVAGNEN sa...

http://www4.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/sidor/diarre_2_man.aspx

Kolla på apotekets hemsida, Skriv en önskelista så fixar jag (ska till Sverige i nästa vecka). Å så skickar jag till Barcelona när jag kommer tillbaka men annars Victoria kanske vet på råd?

KARLAVAGNEN sa...

Bepanthen är en kräm mot röd rumpa som garanterat hjälper! Finns i Sverige och Norra europa och säkert i Spanien också. Bayer är läkemedelsbolaget. Fråga på apoteket. De har listor på vad mediciner heter på utländska språk och som berättar vad det heter på spanska.

Elin sa...

Bella-kul att du har hittat hit.
Karlavagnen-Kan du skicka hit hela sortimentet av allt,tack sá mycket.
Allvarligt skall försöka ta mig tid att titta in pá hemsidan,men som sagt" voy de p__o culo".
Tack för förslaget.

KARLAVAGNEN sa...

Japp nu har jag kollat Bephantol heter krämen på spanska och finns på spanska apotek i Madrid området i alla fall.

Elin sa...

Bephantol-skall försöka memorera det i nágot suddiga hjärna.
Tack sá hemskt mycket.

Viktoria Löwenthal sa...

Hej Elin, din stackare! ja det är inte lätt, det vet jag.
Men, det kan faktiskt vara bättre, i synenrhetmed bra information så att man inte behöver oroa sig i onödan.

Små barn hostar och snorar MYCKET.Det låter FRUKTANSVÄRT. Deras små trånga luftvägarär slemhostbenägna och det skär i hjärtat. Men det skall ut! Så hostar han är det bara bra, ju mindre hostmedicin och shitdesto bättre, han kommer hosta ur det ur lungor och luftrör och ner i magen och då blir det syreattack och bajset blir superacido och han får röd stjärt, så är det. Bephantol är JÄTTEBRA, mindre konstiga starka parfymer som bara dem i sig gör stjärtn röd och mer verksamma ämnen. Tryck på ett rejält lager. Sedan skall han få tänder och då blir det syreattack igen (för då sväljer de mycket saliv), så lika bra att ha hemma. Gala är jättekänslig för olika blöjsorter vid sådana här lägen så när hon har caca-tendenser så kör jag på dodot och annars på billigare. Dodot känns som att de i och med att de absorberar så förbaskat bra så blir stjärten faktiskt mindre röd. sedan vill man ju inte veta vad dehar I blöjan för att de skall absorberaså jäkla bra.

ring gärna och prata av dig, vale?

KARLAVAGNEN sa...

Viktoria du är la en klippa.
Håller med Viktoria - rejält lager med Bepantol krämen ska det vara (har la varit barnvakt och är faster).

Anonym sa...

Kollar din blogg då och då (bor också i Barcelona) och Bepanthol är jättebra, funkar på allt! Det finns några olika sorter, både crema och pomada, och det är den ljusröda "Pomada Protectora Bebé" som passar bäst mot röda rumpor, men också mot såriga bröstvårtor (men du kanske inte ammar längre).
/Dea

KARLAVAGNEN sa...

Det ska vara krämen, den feta Bepantholen och tjockt lager!

Hur har det gått förresten?

Elin sa...

Gud tack för alla rád etc,har inte hunnit svara knappt öppna datorn.
Har varit pá apoteket och köpt Bepanthol,apotekaren tittade dock lite konstigt pá mig. Verkar aldrig ha hört talas om att man använder Bepanthol till Barnrumpor.
Hur har det annars gátt?
Ja förutom bronkit,har vi nu även otitis(öroninflammation),och jag har halsfluss,nu fattas bara lite maginfluensa som pricken över I.
Men tack alla för era rád etc,skall försöka nágon dag ta mig lite mera tid och skriva mer. Även ringa till Viktoria.

KARLAVAGNEN sa...

I Madrid visste apotekaren direkt - och i Sverige och i NL också.

Men det ska vara kräm varianten inte lotion. Men det hade du bergis räknat ut. Hoppas nu att det blir bättring på alla håll och kanter!