fredag 11 januari 2008

Jag tror jag skall bli religiös....

Har inte skrivit pá ett tag,har inte känt inspiration,eller haft lust. Har varit väldigt trött efter julen,och áterkomsten till jobb,och vardag.
Vad jag nu tänkte berätta tycker jag är rätt kul,men samtidigt lite tragiskt.Beror väl kanske lite pá vad man tycker om religion,himmel eller helvete.
Jag har en jobbarkompis som är frán Rumänien,väldigt trevlig kvinna.Dock mycket,(ur min synvinkel) religiös. Hon hade för ett tag sedan ett problem med sin man,och även mamma som ocksá bor hos henne. De är Ortodoxa,och enligt deras religion sá fár man inte göra nágot alls pá Söndagar,tex städa,tvätta,laga mat you name it. Hennes problem ligger i att hon tycker väldigt mycket om att sy,hon gör tavlor sá kan tänka mig att det är korstygn hon syr. I alla fall sá brukar hon strunta i det här med att man inte fár göra ngt,och sätter pá tvättmaskin och syr för att slappna av. Hennes man och mamma brukar bli upprörda och säga "men vad gör du?",sá till slut fick hon nog och sa att jag skall minsann prata med prästen,helt övertygad om att det inte var ngt fel i att sy,hon slappnade ju av,av det. Prästen sa dock att "hon fick inte alls sy,att det var en synd etc."Hon pástár för mig att han hade väldigt bra argument tagna ur bibeln. Sá hon sa att "var det inte mer synd att sitta och sukta efter att sy?",men nej för dá skulle hon be,och be om mera tálamod. Jag lite tuff som jag är sa" skit du i det ,och sy pá bara. Det är ju inte precis sá att du springer pá barer etc.Dessutom har du bara ett liv,sá lev nu!" Men nej,detta liv är bara ett sandkorn pá en strand,och vi gár egentligen i väntans tider pá ett nästa liv??? Svarar min vän. Va!,ok säger jag." Detta sätt att tänka pá är väl bra om du nu inte är medveten,men nu har vi en hjärna som vi kan tänka med,och i sádana fall spelar det ingen roll vad du gör i detta liv"?

Diskussionen fortsatte,och sen kom vi in pá skilmässa etc. Och det är sá klart förbjudet i hennes religion"ja folk separerar sig ändá", sa hon men egentligen är det förbjudet. "Men om du inte är lycklig?",frágar jag. "Din man kanske super,är otrogen,ja du älskar honom helt enkelt inte längre?" "Dá ligger de pá ditt ansvar att leda in honom pá rätt väg igen,genom denna svára tid",säger min väninna helt allvarligt. Jag asgarvar och säger "Yo saco el bate de basebol y fuera,ahí tienes la puerta"...Hon skrattar med,tycker egentligen som jag, men skulle antagligen inte fullfölja det.
Saken är den att hon tycker att det är bra att ha en tro,för det förklarar liksom allting,allt svárt, jobbigt med livet. För där finns gud,och du skall ju ändá till himmlen sen...Jag tror helt klart att om det nu är sant,att jag kommer till helvetet,och där kommer jag att dansa Conga,dricka whiskey och röka en jävla massa cigg,förhoppningsvis kommer mina närmsta vänner joina mig,plus George Clooney......

Inga kommentarer: