fredag 13 juni 2008

Jävla gynekolog

Det var inte sá farligt med vikten,har med nágon uppgáng och sedan nedgáng tillslut bara gátt upp ca 1,5kg totalt under hela graviditeten. Men det var väl i stort sett det enda positiva med besöket idag.
Jag frágade när besöket började gá mot sitt slut hur jag gör längre fram när jag börjar bli större och kanske inte orkar jobba 7dgr i sträck,och gá upp vid o4.30 etc. Försökte ocksá göra klart att det bara var för att informera mig,och inte var min avsikt att försöka sjukskriva mig nu etc.
Hon förstod helt fel,och trodde väl att jag ville utnyttja systemet. Men det hon sa var att jag skulle behöva använda mina "mammalediga veckor",och sen kanske bara ha kvar 6veckor frán det att bebis har fötts. Jag försökte förklara att det finns kvinnor pá mitt jobb som har varit sjukskrivna innan födsel,och som inte har använt mammaledigheten. Vad jag helt enkelt ville veta var till vilken doktor man gár etc. Men nej ,vi förstod inte alls varandra och hon talade i en vääldigt uppfostrande elak ton till mig. Och sádana är lagarna etc,blablabla och tittade otroligt illa pá mig. Jag gick därifrán med en besk dálig smak i munnen,och känsla i magropen. Hon vill helt enkelt att jag bara skall vara ca.6veckor mammaledig. Jag trampade hem snabbt och frusterat,och väl hemma bröt jag ihop. Ringde till karl´n min som blev hemskt orolig när jag hulkar i telefonen . Och nu har jag bestämt mig för att inte gá till jobbet idag. Va fan ALLA kvinnor pá jobbet säger HELA tiden "No vengas. Si te encuentras mal quedate en casa. Cuando vas a coger la baja?"= Kom inte. Om du inte már bra stanna hemma. När skall du sjukskriva dig? Etc,etc och detta kommer frán arbetsledare,chefer,jobbarkompisar ALLA. Sá idag tänker jag inte gá,jag är förfan förkyld,och ingen pá jobbet kommer ifrágasätta att jag inte kommer. Enda minuset är att jag nu máste gá till doktorn IGEN för att fá sjukintyg. Detta är min hämd pá min gynekolog,som inte alls vet om allt detta,och det är en hämd som egentligen inte tjänar nágot till.
Men finns det nágot jag inte klarar av är att bli orättvist behandlad när mina avsikter är goda.
Hon hade bara kunnat säga att detta fick jag lösa med min vanlige doktor punkt slut.

7 kommentarer:

Viktoria Löwenthal sa...

Elin, du skall inte ha en Att vara gravid och få barn skall vara ngt vackert som du skall få stöd och styrka under och inför, inget annat.

1) Byt barnmorska om du inte
känner dig bekväm, det har du rätt till som med vilken läkare som helst på CAP. Gå bara och säg till i receptionen att du vill byta ELLER stå över henne och skit ett stort stycke i att hon är dum, men då får du skaffa dig information från annat håll.

Asch, det här kommer bli långt och nu skall jag hämta junia. jag skriver mer senare.

vill du ringa mig (har ju trots allt fått 2 barn i samma stad som du och har dessutom doulautbildning, kolla på doulakompaniet.se) så skriv ett mail så skickar jag mitt nummer el om du skickar ditt.

kram
viktoria_lowenthal@yahoo.es

Viktoria Löwenthal sa...

uj, en del försvANN VISST..

KARLAVAGNEN sa...

Precis! Vickan hon är klok hon!

Byt GYN! Det är DIN hälsa det handlar om! Stå på dig! Vila nu, ta en aspirin och så kommer du igen med nya tag imorgon! Var snäll mot gyyyyben när han kommer hem också! ;-)

Anonym sa...

Meh! Vilken idiot till gyn! De ska väl inte vara mästrande, utan se till ditt och bebisens bästa! Kan du inte byta gyn tjejen? Det är väl inget som säger att du måste gå hos den surpuppan?

Elin sa...

Tack alla tre för era uppmuntrande ord,fár se om jag tillslut byter doktor eller inte. Nästa besök blir avgörande dá min karl har sagt att han skall följa med...
Karlavagnen-ehh hade liite brák senare samma kväll med min karl,men jag skyller pá honom ;)

KARLAVAGNEN sa...

Doula lite med Vickan! Tycker absolut ni ska ses som bor så nära varandra. Viktoria verkar sympatiskt med en stor portion humor!

Ikväll klår vi spanjorerna (i fotboll) kan jag hoppas...

Elin sa...

Javisst gör hon,verkar vara en fantastisk kvinna.
Ja ikväll klár vi dom,men vadá fotboll? ;)