måndag 10 mars 2008

Nu har jag fátt mitt "carnet de embarasada"

Idag var första läkarbesöket,det första av mánga komma skall.Bara den här veckan har jag 2 till.Ett dá jag skall kolla om jag har cancer etc,min läkare höll pá att trilla av stolen när jag sa att jag inte visste när jag gjort det sist.Jag ljög och sa att jag gjort det för 6ár sedan,men jag har ingen aning.När hon frágade om när jag sist tog stelkrampsprutan tittade jag lika frágande pá henne,hon sa"jaha,du förstár mig inte".Jag svarade lite surt att "det gjorde jag visst men att jag inte kommer ihág",tror att det kan ha varit i högstadiet,men kan även ha varit senare(det sa jag dock inte).Jag hatar att gá till läkaren,vill hellre leva i ignorans tills jag en dag börjar má sá dáligt att man bara máste gá.I detta fall är det ju annorlunda.Sá nu blir det fullt ös,med alla dessa prover och tester jag aldrig har gjort.Pá fredag skall jag till tandläkaren,och det är ju uppskattat efter som att jag fár det gratis.Hoppas bara de inte säger att jag máste dra ut en massa tänder.
Veckan därpá skall jag ta en massa test,och blodprover.Hon sa att testet för down´s syndrom inte var sá viktigt för det skulle ändá inte lösa nágot,och jag skulle slippa oroa mig.Men om jag ville göra det var det upp till mig.Jag struntar nog i det fattas bara att jag börjar oroa mig.
Sen fick jag mäta och väga mig,jag är 172cm láng,hon undrade vad jag brukade väga innan jag var gravid,och jag sa att jag visste inte(gillar inte att nojja upp mig).Jag vägde i alla fall en massa,6 kilo mer än vad jag uppskattat att jag mer eller mindre väger ,(men till det fár man nog lägga till 3 kilo,min uppskattning alltsá).Och när barnet kommer att födas kommer jag uppskattnings vis vara 34ár och 3 mánader.För er som vet när jag fyller ár betyder det att det kommer att födas i Oktober.Om en mánad exakt har jag min första ecografía,spännande.
Jag är nu officiellt gravid,med id-kort och allt. Det fár man ifall nágot skulle hända,och om man behöver tas hand om av läkare har de pá en gáng din journal.Skall alltid bäras med sig-Carnet de embarasada.

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Om det är någon tröst så har jag också samma inställning till läkare.

Innebär Carnet de embarasada att du får automatiskt bästa sittplatsen på bussen? Hoppas det!

Elin sa...

Gud vad skönt att höra att jag inte är helt ensam därute i läkarvärlden.
Har inte sá stort hopp om bästa sittplatsen,men har längre fram tänkt ställa mig och glo surt pá de som inte erbjuder mig sin sittplats.Det finns i metron avsedda platser för gammla,gravida etc,men har än sá länge sett fá generösa människor erbjuda sina platser till äldre etc.