onsdag 5 mars 2008

Skriva kontrakt som invandrare

Ság lite snabbt en intervju(inte hela) igár pá tv2,den som intervjuades var frán högern PP.
Det enda jag egentligen hörde var att han sa att det var ok med invandring,men att den behövde regleras. "Papeles para todos",var helt galet i hans mening. Pástod att det var mánga som kom hit som inte hade helt legala syften,och att vad han föreslog var att invandraren skulle vara tvungen att skriva pá nágot slags kontrakt där personen lovar att sköta sig.
Nu blir jag rätt stressad av dessa partiledardebatter etc,och gör mitt bästa för att inte följa dem.
Oansvarigt jag vet,men det är mitt sätt att överleva pá här i Spanien.Vad jag tänkte säga var att jag har svárt att tänka mig att de flesta som kommer hit,kommer i illegala syften. Mánga lämmnar nog hem och familj i tanken att de skall fá en bättre framtid,och vill ha jobb. Men om inga möjligheter erbjuds att arbeta legalt,att integrera sig,att bli behandlad som människa även om de tror pá en annan Gud. Vad skall de dá göra? Pá nágot sätt máste man överleva.
Jag räknar nu inte in oss Svenskar,för enligt min uppfattning har vi i de flesta fall gjort tvärtom.
Vi invandrar/emigrerar nedát.Det máste vara vädret som gör att vi kommer....

Inga kommentarer: