tisdag 25 mars 2008

Tarjeta Sanitaria

Jag behöver nu mer än nágonsin mitt riktiga tarjeta Sanitaria.Har tidigare bara haft ett provisoriskt,(för mycket myndigheter som skulle uppsökas sá jag ballade ur).Men nu har "vi" tagit tag i saken(min karl).Han har pá ledig dag i torsdags,sprungit omkring omkring till olika myndigheter och fixat mina "papper" som det här kallas.Min ursäkt är att jag jobbade.När han sen väl kommer fram till Ambulatoriet=distriksköterskan,alternativt sjukstuga,med alla papper i ordning säger de att mitt nummer frán Seguridad Social inte är mitt.Utan tillhör en kille som heter Manolo,och bor i Castel de fells!!! Seguridad Social nummer=vanlig skit spansk byrákrati, du máste ha femtielva papper för att lösa en vanlig enkel sak. Jag och man blir klart irriterade och stressade,jag tänker pá de ár jag har jobbat,har mina skattepengar betalats in i namnet Manolo?
Det kunde dock inte göras nágot mer dá för sen var det helg.Idag har han átervänt till Seguridad Social för att frága om det var sá,och i sádana fall vad man skulle tänkas behöva göra?
Men de säger bestämt att det är omöjligt,att nummret är mitt.Att felet ligger hos Ambulatoriet....
Sá nu máste han átervända dit och bráka med dem....
Jag har en jobbarkompis som är frán Argentina,men har spansk Nationalitet.Hon skrev in sig pá Seguridad Social i Bilbao,sá hennes nummer börjar med en annan siffra. Även hon hade till för ett tag sedan bara ett provisoriskt kort,men nu behövde hon ett "riktigt" för hon skulle pá rehabilitación. Till henne säger en kvinna pá hennes sjukstuga "att hon inte alls jobbar,utan bara hittar pá",för det finns inga nummer som börjar med det nummer hon har....Min kompis har ganska mycket karaktär och ställde till hus i helvete,sá det löste sig till slut.Jag antar att det är vad min man máste göra,tur att inte jag är där ,tycker sánt är sá pinsamt och jobbigt.Men om det är vad som krävs.

4 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Du verkar ha funnit en riktig pärla till gyyyybe! Var rädd om honom! Ja tyvärr så kan man känna igen sig i det totala kaoset och att alltid alltid alltid vara PÅ, att hela tiden jaga efter myndigheter och annat.

Hoppas att det löser sig och att du får sova ordentligt! Var rädda om er!

Elin sa...

Idag visade det sig,att det visst var mitt nummer.Fick prata med en annan receptionist pá Ambualtoriet,och allt var tydligen i sin ordning.......GRahhhh!!!
Ja min gubbe är fantastisk,jag har en del hormon/humörsvängningar just nu,men han tar det mesta med ro.
Och tack sá mycket för omtanken,detsamma!

Viktoria Löwenthal sa...

haha, ja jag har också bara det provisoriska kortet, har lämnat in alla papper 2 gånger men fortfarande inget kort. Nu tycker de att jag skall lämna in alla papper igen men jag vägrar. och det blir ju bara jag lidande av i längen : (

Elin sa...

Jag hade ocksá skitit i det, om det inte var för att jag nu inte kan lösa ut mina mediciner pá det gammla kortet. Acido folico kostar med recept ca 2 euro,och utan runt 20. Innan fick man ett nytt provisoriskt kort när du ansökte,och detta gällde för mediciner.Men nu máste du även vänta pá att det nya provisoriska skall komma med posten,vad är meningen med alla dessa vändor???
Gäller att ta det med ro :(