torsdag 10 april 2008

Bannor av min läkare

Har jag fátt idag. Har gátt upp för mycket i vikt,det visste väl jag(2.5kg).Har ylat till min karl,"jag är tjock",och han säger "nejdá älskling,du är gravid". Men inte sá lätt att ha en karl vars favorit mat är Frankfurt=korv,och friterad potatis.Sen har det väl som sagt slunkit ner en och annan glass,och chokladbit,men nu är det slut pá det. Men ibland när jag skall äta middag är jag bara sá trött att jag inte vill ställa mig och grilla en fiskbit och koka grönsaker,utan det har blivit bröd och ost etc. Nu fár jag bara äta grillat eller kokt kött eller fisk,inget fläskkött. Frukt och grönsaker,ingen potatis. Jag som ääälskar kokt potatis.Men,men fár väl försöka sköta mig.
Tydligen skall min sallad etc tvättas i lejia=klorin,ursäkta mig men det tänker jag inte göra. Máste väl för fan vara skadligare att äta lejiatvättade grönsaker,än ja vilket alternativ,vinäger kanske.
Egentligen fár jag tydligen heller inte klappa katter,och det gör jag ju varje dag,och tänker fortsätta med.Mina älsklingar skall inte fá lida för att matte är gravid.Dessutom är de ju inne katter,och har varit hela sina liv,sá tror inte att de kan skada mig.(Tänker inte säga nágot till min karl,för dá áker de säkert ut med huvet före).Sen kom en annan sak upp,häromdagen hade jag lite blodiga (rosa/bruna flytningar),ursäkta detaljerna. Och jag frágade om vi kunde ha "relationer"=sex.Och det máste vi tydligen vänta i 2 veckor med(hahahaha),mig gör det inget,sista jag tänker pá just nu.Men min karl var noga med att jag skulle frága,men självklart säger han att det absolut inte är det viktigaste.Nu är det verkligen tur för mig att han inte kan Svenska.....för annars hade jag legat illa till,att skriva om sá privata saker fár man inte.....

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vännen, det kan vara en bra idé att iallafall undvika att tömma kattlådan. Har för mig (har ingen egen erfarenhet men har ändå skrivit för några gravidtidningar) att det finns risk för att drabbas av parasiter som lever där. Kolla detta på Vårdguiden eller liknande, www.vardguiden.se

Lycka till!

KARLAVAGNEN sa...

Japp, tömma kattlådan får du inte. Om du vill kan vi skriva det på spanska. I övrigt så är det väl rå fisk och sånt som ska undvikas och ingen grönmögel ost eller över huvudtaget opastöriserade mjölkprodukter. Grönsakerna som är väl sköljda kan du säkert äta, skölj dem inte i blekmedel det låter ju vansinne!!!

Använd sunt förnuft och det verkar du ha plenty av!

Elin sa...

Gonza-Skall bli,inga problem. Är inte sá förtjust som det är att byta kattládan. Gick in pá vardguiden,men hittade inget om katter.Men hittade nágon norsk sajt där de skrev att det inte var bra att byta kattsanden.Det är bara att säga till min karl."Losiento,pero mi medico ha dicho qué no puedo hacer lo". Hehehehe

Elin sa...

Karlavagnen-räknas sill som rá fisk? Var häromdagen pá ikea,och dá köpte jag sill,och har redan ätit lite? Tack för ráden och omtanken.Det är väldigt snurrigt det här med vad man fár och inte fár äta.....

KARLAVAGNEN sa...

Du, jag rekommenderade just http://frenchcreme.blogspot.com/ att läsa din blog så du kan väl göra detsamma. Hon är gravid och har lite samma tankar.

http://www.svt.se/play går en tvserie som heter Barnmorskorna. Kan rekommendera den.

Norpat från apotekets hemsida: Ett ämne som spelar en viktig roll under fostrets första månader är folsyra. Det hjälper det centrala nervsystemet att utvecklas. Om du planerar att skaffa barn kan du förbereda dig genom att äta mat som innehåller mycket folsyra, till exempel frukt, grönsaker och rotsaker. Men det kan ändå vara svårt att uppnå hela dagsbehovet via kosten eftersom behovet ökar till det dubbla under en graviditet. På Apoteket finns folsyra både som separat kosttillskott och som multivitamintabletter.

Gravad lax är rå. Sill? Hmmm..
www.gravid.se verkar vara en bra sida!

KARLAVAGNEN sa...

Kontakta även Viktoria Löwenthal i Barcelona (eller strax utanför). Cool 2 barnsmor.

På www.gravid.se hittade jag detta svar Du tänker på en infektion som heter toxoplasmos och orsakas av en parasit, kan i värsta fall skada barnets hjärna eller orsaka blindhet. Risken är störst under graviditetens sista tredjedel. Parasiten finns i avföring från djur, särskilt utekatter, men också i jord och i alla sorters rått eller ej genom lagat kött. Se upp med gravat eller kallrökt kött. Tvätta dessutom all frukt och grönsaker noga, tvätta händerna när du har klappat katter, undvik att hantera katt-lådor, bär handskar när du arbetar i trädgården och tvätta händerna innan du tillagar eller äter mat.

KARLAVAGNEN sa...

http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=2948
daer staar allt om vad du faar och inte boer aeta!

Elin sa...

Tack Karlavagnen,folsyra äter jag redan.Det har min doktor sett till.
Mina Katter sover ju med mig? Wow, detta kan bli ett större problem än vad jag trodde.Än sá länge háller jag mig nog dock till att inte byta kattsanden.Tack för alla rád,och rekomendationer av sidor etc.Skall ta mig tid imorgon att titta in till denna tjejs blogg.

KARLAVAGNEN sa...

Stressa inte om katterna. Jag har flera kompisar som har katt och barn samt gubbe. Noga med hygien och ge fasen i kattlådan så löser det sig.

Sara sa...

Tvätta sallad i klorin! Helt galet! Jag tror inte att du ska oroa dig för några extra kilon, men det kanske är lite svårt, viktbesatta som de är i södra europa... Jag har inte gått upp särskilt mycket än, men har redan fått råd och förmaningar för att "kontrollera mig".

Vi fick även rådet att göra oss av med katten! Vilket vi givetvis inte tänker göra.

Elin sa...

Jag försökte ta det med ro,men det var lite svárt när en väldigt barsk kvinna tittar dig i ögonen och säger mer eller mindre att du är TJOCK,ALLDELES FÖR TJOCK.En tjocksmock helt enkelt...;)

Och katterna simmar lugnt,de är kungen och drottningen i detta hem. Och jag har ingen tanke pá att göra uppror mot de styrande. :)