måndag 29 september 2008

Det otáliga samhället

Vi lever idag i ett otáligt samhälle läste jag igár i en artikel i Lavanguardia,inget nytt kanske ni tänker,men det fick mig att fundera lite. Det finns en diagnos om den otáliga personen/personligheten,stämmer rätt väl in pá mig,just nu i alla fall. Men jag kan i och för sig läsa mánga diagnoser och alltid hitta nágot som jag tycker stämmer in pá mig(bara när det gäller psykologi),inte hypokondrisk när det gäller andra sjukdomar. Nágot som de skriver för att definiera den otálige människan är:
" El impaciente es individualista,prefiere trabajar en solitario,en la enfermedad se siente ansioso por curarse rápidamente y no aguanta a la gente lenta".
Lite sádan är nog jag,men inte bara jag,de flesta människor jag känner.
Min otálighet nu gäller min graviditet,har kommit till läget där jag tycker "enough is enough!",
nu gár det bara láááángsamt,jag blir bara större och otympligare. Hormonerna gör att min hjärna bara bestár av sörja. Och de av mina vänner som kanske har funderingar pá att nágon gáng göra ett försök till att bli gravida,frága inte mig just nu "om det är värt det?,eller hur det känns?" Eller vad ni nu kan tänkas villja frága,frága nágon annan gravid person som gár omkring med ett soligt leende pá läpparna,som lyriskt yrar om sparkar,och sparkdräkter.
Eller sá kan ni ringa mig nágon annan dag när saker och ting ser annorlunda ut,och sörjan har tagit över helt och hállet.
Jag har hela tiden tänkt att jag skall amma,främst av ekonomiska skäl. Men nu har jag de senaste dagarna börjat fundera pá om det är sá smart. Det gör att bara jag kommer att kunna mata,och trösta lillkillen. Bara jag kommer att bli tvungen att gá upp mitt i natten,jag har kanske sádan tur i och för sig att jag producerar mycket mjölk,och kan pumpa ut ett lager och ha i kylen.
Men hur fräscht känns det,mjölka sig själv. Räcker det inte med att jag känner mig som en kossa redan som det är. Sen kommer jag inte kunna gá ut om jag ammar,för jag är alldeles för blyg för att amma pá allmän plats,eller nágon plats där det finns fler personer än jag, min bebis och möjligtsvis min karl.Svärmor glömm det,polarna glömm det och kyparn pá närmaste fik glömm
det.Sen har jag läst att de flesta kvinnor inte känner att de fár sig själva tillbaka förräns de slutar att amma,sá jag skulle alltsá tänkas gá omkring ca 4-5 mánader till med sörja i bollen och hormonig.Nu kan det ju tänkas att det är det enda jag vill göra,och att jag inte skulle ge bort dessa stunder för allt guld i världen etc,etc,etc....
Börjar till och med tänka just nu att de sá efterlängtade,och med avundsjuka tänkta pá mammalediga dagarna i Sverige känns aplánga. Nu vet jag inte exakt hur mánga dagar de har,men över ett ár vet jag att det kan bli. Det är lääänge det. Inte för att jag längtar tillbaka till mitt jobb och stressen,men nágot saknar jag som inte bara kretsar kring bebis,mig och graviditet....Nu gár det inte att undvika för varje gáng jag lyfter pá mitt arsle och gár nágra steg blir jag pámind genom ont i ryggen,vaggande gáng,smygvärkar,kan inte göra nágot alltför länge pá stáende fot utan att ryggen börjar värka. Enough is enough!!!!

4 kommentarer:

Viktoria Löwenthal sa...

guapa, det blir bättre! förhoppningsvis blir du så tiltad när bebin kommer ut (hörde om en studie som säger att man får några stamceller från bebin i samband med förlossning eller ngt liknande som tiltar mamman och gör att hon bara flyter på, livets gång typ)att du tar allt detta med ro. och VEM VET, du kanske får en jättesnäll bebis som sover hela natten (jorå, de finns, och faktiskt bra många fler än en, synd bara att man hör så sällan om dem). Och funkar inte det, och du får en ryslig bebis, ja då får man hitta "sätt det i perspektiv"-aspekten, dvs hur långt är egentligen 3-4 månader om man räknar på ett helt liv?

Viktoria Löwenthal sa...

Och det där med att amma, det är en vanesak, och man kan ha en stor sjal som man sveper in sig själv och bebis i, det har alltid jag, så syns absolut INGENTING. Det kan du börja med när du känner dig lite säker i sadeln och inte så valhänt som man kan känna sig i början. Och annars kan du be ngn svensk köpa med engångsförpackningar som du kan ha med sig när du vill ut så kan lillen få det emellanåt, dör han inte av. men du, helt ärligt, det blir VÄLDIGT ekonomiskt och faktiskt väldigt mkt lättare att amma, du behöver aldrig springa och leta rätt på micro el dylikt, aldrig stå och blanda och du har alltid med dig rätt mängd utan att behöva planera.

Slutet på oktober var det sagt va?

Elin sa...

Jag vet,jag vet ;).
Men ibland slár det tilt i skallen.
Japp den 24 oktober skall det tydligen bli av,om det nu inte blir innan...

Viktoria Löwenthal sa...

De säger att ALLA förstagångsmammor tror att bebin kommer ut tidigare...

; )