måndag 8 september 2008

Vad gör du hela dagarna?

Pratade för en stund sen med en kompis pá telefon,och hon ställde den frágan.

Ja vad gör jag?
1.Jag sover en hel del,eftersom det är bevisat att smábarnsföräldrar brukar sova väldigt lite,har jag liksom tänkt att det gäller att passa pá nu.
2.Läser böcker. Just nu háller jag pá att läsa en bok som heter "Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul.Handlar om barnuppfostran. Har även läst "Sá överlever du ditt första ár som Mamma" av Vicky Lovine. En handbok som definitivt inte málar allt rosa. Sen har vi även läst "MERA SJÄLVKÄNSLA" av Mia Törnblom. Självhjälpsbok till bättre självkänsla. Bok som jag fortfarande inte hunnit börja läsa är "La casa de los espiritus" de Isabel Allende. Den ligger pá nattduksbordet och stirrar anklagande pá mig. Men den är pá spanska,jag läser bättre pá Svenska eller Engelska. Har i och för sig läst mycket böcker pá Spanska,men har för mig att jag nágon gáng försökt mig pá Allende och att jag aldrig kom in i boken. Fastnade inte,men den var pá Svenska,sá det kanske var översättarens fel.
De Svenska böckerna har alla varit presenter frán vänner.
3.Läser tidningar,bloggar, lyssnar pá radio och ser pá Svensk Tv pá Internet.
4. Funderar över när jag skall ta tag i mitt pluggande.
5.Funderar över om jag skall organisera mina papper etc,städa ládor,packa sjukhusväskan. Men har än sá länge inte kommit längre än till funderingar.Vissa av oss är lángsamma i starten....
6.Bakar,har än sá länge bara bakat en sockerkaka häromdagen som gjorde succé hos man,barn och svärföräldrar,men tanken är god. Att jag stár i köket hela dagarna och bakar alltsá.
7.Städar och tvättar,sträcker sig ocksá mest till att fundera över om jag skall göra det. Men idag skall det nog bli av.
8.Smáäter,lite flingor med mjölk här,en ostmacka där. Kan inte skriva att det är morotstänger,och selleristjälkar med dipp tyvärr. Nágon stackars liten frukt slinker dock ned.
9.Funderar och ser framför mig hur det kommer att bli med lillkillen. Om hur jag inte kommer att kunna amma(positivt tänkande inte min grej),om hur jag lyfter upp honom ur spjälsängen och vyssjar och lugnar honom,med grá pásar under ögonen.
10. Väntan och Navelskádning är helt enkelt det jag gör mest hela dagarna.

2 kommentarer:

Viktoria Löwenthal sa...

Hola guapa,
oj oj oj...hur går det därborta? varmt?
Ja sov du, fast du kan med all säkerhet sova en hel del med bebisen också, det är trams det de säger. det VÄRSTA kolikbarnet är typ vaken några timmar på kväll/natt, så om du bara sover i bebins rytm så pallar du - pallar han pallar du. Inget att oroa sig för alls.
Och det kommer gå JÄTTEbra allting, oroa dig inte. Och familjeutbildningen är horibel, jag gick inte men har informerats från hundra håll. fick ångest straxinnan junia skulle födas att jag inte gått men det gick ju väldigt bra ändå.
och andas lär man sig inte här i spanien, epidural hjälper långt, inte oroa sig. Vill du ändå andas/kunna lite massage etc kan jag ge dig/din man en lektion, absolut inga problem (jag menar, jag har ju ändå utbildat mig på just det området). Navelsträng visar de på bb, amning likaså (annars är jag även utbildad inom det och det finns inte många som inte kan få till det med amningen, oroa dig inte), blöjbyte och tvätt är en baggis och mer än detta behövs inte de första 6 månaderna.

Animo tia!!!

Behöver du fler böcker på svenska så hojta till, hjälp att övertala dumma läkare om att du skall ha baja NU likaså (jag är fenomenalt bra på just bajor, både åt miog själv och åt andra).

Muchos besos och hoppas nu för din skull att värmen går ner något

Elin sa...

Hej Viktoria !
Välkommen tillbaka.
Skönt att fá höra lite rád frán ngn som vet hur det gár till här i Spanien.Lider inte sá mycket av värmen just nu,men det är enbart pga att jag inte jobbat de senaste dagarna.Imorgon är det dags för áterbesök hos läkaren,har blivit tilldelad en ny(men hon är pá semester),sá fár väl se hur det gár.
Tänkte mig kanske gá minst 1 gáng pá kurs,mer för att se vad det handlar om egentligen. Men det skulle vara kul att träffas,sá kanske du kan ge mig nágra mer handgripliga rád.
Hoppas att ni har haft det bra i Sverige,och att det inte är allt för mycket kulturkrock att vara tillbaka ;)
Muchos besos till hela familjen,och tack för ditt stöd