måndag 25 februari 2008

Jag är född i fel kropp

Jag har som vanligt suttit här och klickat in mig pá alla möjliga och omöjliga ställen. Och en blogg ledde till en annan,nu har jag tappat bort den jag var och läste och tänkte skriva om. Dá säger ni väl börja om frán början dá,men nej,jag lägger ned. Och kommenterar fritt utan att nämna namn.Har idag insett att jag är definivt inte ensam om att vara Svensk och bo i Katalonien,som dessa politisk korrekta svenskar skriver.Jag har alltid hävdat att jag bor i Spanien,visst i Katalonien som är en del av Spanien. Ungefär som Skáne,eller Norrland av Sverige.Detta beror pá att jag avskyr Nationalism,Svensk,Katalansk,Tysk you name it,fanatiska människor klarar jag inte av.Precis som religiöst fanatiska människor ur min synvinkel ocksá är helt galna. Ingen och alla har rätt.Jag förstár att om jag bor kvar att mitt barn kommer att gá pá Katalanskt dagis,skola etc. Hade jag varit lite rikare hade jag dock gjort som en Argentinsk jobbar kompis och satt mitt barn i en privat skola där huvudspráket är Engelska,sen har de som extra sprák Katalanska,Kinesiska(eftersom Kina är pá stark frammars,jag vet stavfel),Spanska.
Detta verkar vara den ultimala "Guarderian"=dagis,tyvär kostar den ca.600 euros i mánaden.Och detta överstiger min ekonomi med ca.600 euros.
Min man är barn till inflyttade Andalusiska föräldrar,sá han pratar i vardagen Spanska,han kan Katalanska och försvarar sig ok. Mitt barn skall kunna Katalanska,men inte mer,godkänt betyg kommer glatt att accepteras av mig.Men om "det" sen inte fár bra betyg i Engelska eller andra främmande sprák kommer jag att bli vansinnig.Världen's centrum ligger inte här i Barcelona,eller Katalonien. Jag vill ha ett barn som kan kommunicera utanför dessa fanatiska väggar.

Vad jag ville komma till var att jag läste en blogg om en svensk kvinna som bodde nágonstans i en turistby,och hade städhjälp och barnflicka. Och tyckte att detta var lite jobbigt,jag fár intryck av att jag är den enda Svenska kvinnan som är fattig,alla andra verkar vara rätt framgángsrika. Och har mer eller mindre framgángsrika män.Jag har en fránskild karl som jobbar pá lager,och jag jobbar i affär(sá var det sagt). Detta kan ju ocksá bero pá mina egna ambitioner,kunde ha pluggat vidare och kanske "blivit" nágot. Det var detta jag syftade pá när jag skrev född i fel kropp.Jag hade ocksá lovat mig själv att när jag började den här bloggen att jag aldrig skulle skriva nágot "politiskt",men nu är det försent.......

Inga kommentarer: