lördag 19 juli 2008

Flow(fluir)

Igár gick jag en promenad efter läkarbesök(har en hel mapp nu om mig själv!),och bestämde mig för att gá till Biblioteket. För efter att jag suttit och läst den otroligt dáliga boken,som var omläsning medans jag väntade pá min tur inság jag att jag behövde lite bra litteratur. I gángarna där med alla böcker visste jag inte riktigt vad jag skulle leta efter,kommer aldrig ihág namn pá författare. Sen slog det mig att jag sett en intevju pá SVT nágon gáng med Umberto Eco,och att han verkade vara en intressant man,sá det blev en av hans böcker. Plus ett par till. Sen tog jag en sväng förbi psykologiavdelningen,tänkte att som jag betett mig pá sista tiden kan jag nog behöva en liten pusch,eller nágot för att förstá mig själv. Lite navelskádning helt enkelt.
Hittade till slut en bok vars namn kändes igen FLOW,av Mihaly Csikszentmihalyi. Satte mig i en park efterát och började läsa,alla spanjorer i skuggan,och jag som god nordisk solapare i den stekheta solen. Har knappt släppt boken sen dess,problemet brukar vara att när man har läst nágon form av dessa böcker för att "hitta sig själv",är att man känner sig inspirerad under ca 1 vecka sen är allt bortglömt igen,och man är tillbaka pá ruta ett. Men till nágon hjälp skall det kanske kunna vara,under ett par dagar átminstonde.........

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Calvin and Hobbes har samma inverkan på mig. ;-)

Elin sa...

Säkert mer lättläst ocksá,boken är full av fackord och är pá spanska.
Sá jag tragglar mig igenom,men har jag väl börjat sá máste jag avsluta,och vem vet jag kanske blir en skitlycklig,harmonisk kvinna tillslut av denna bok ;)