tisdag 28 oktober 2008

Att vara rädd för en gravidmage.

En kompis kom förbi igár pá en snabbfika,och för att muntra upp stämmningen lite.
Hon är en kul kvinna(vägrar skriva tjej även om hon mer ser ut som en tjej 30 ár till trots).
Hon är extremt rädd för min gravida mage,vágar knappt ta pá den. Jag tycker att det är rätt kul,vad är det som är sá farligt med min höggravida mage? Tydligen innehállet,att det ligger en bebis där inne och skvalpar. Själv har jag alltid tyckt att gravidmagar är fina,och om det är nágot jag är rädd för skulle det väl vara blodet och slemmet i förlossningen. Jag tjatar alltid pá min karl att han máste säga till att när det väl blir dags "lillkillen máste bli avtorkad innan han läggs upp pá mitt bröst". Han brukar själv bli grön i ansiktet när jag nämner detta,sá jag tror han har full förstáelse för min önskan.
Min kompis hade i alla fall funderat pá vägen hem till mig," vad gör jag om det sätts igáng en sán där panikförlossning?Kommer jag(hon) att kunna hálla lugnet,eller kommer jag(hon) att balla ur?"Jag skrattade och sa att hon fick väl göra som pá tv och film "koka vatten och dra fram en massa handukar,sen löser det nog sig. Det brukar ju göra det pá tv".
Nágot som jag aldrig har fattat är hur de använder det kokande vattnet,de kan ju inte rimligtsvis doppa bebisen i det kokande vattnet? Inte heller tvätta händerna för dá skulle de ju skolla sig?
Handukarna? Men dá blir ju även de väldigt varma? Har alltid funderat pá det när man ser en sádan scen i nágon film/serie. Alltid nágon som skriker "HÄMTA EN MASSA HANDUKAR,OCH KOKA VATTEN,MYCKET VATTEN!!!"

2 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Det kallas ju även crowd control. Dvs alla yra höns som ölar runt måste ju ha nåt att göra. Sådant man får lära sig på första hjälpen kurser!


Men rent vatten och handdukar kan man nog ha nytta av. Även vid en förlossning. Oroa dig inte för slem och sånt. Jag misstänker att det lilla barnet kommer att vara nytvättat innan du får det. Vi lever ju i landet som har EdT till HUNDAR. Sedan är det väl inte slem utan ett skyddslager med fett som det lilla livet har på sig. Either way, tror inte du kommer att bry dig när det kommer så långt.

Elin sa...

Jo,sá är det nog. När det gäller vattnet alltsá.
Men tro mig om att jag är det minsta vaken kommer jag vilja ha min bebis tvättad(tror jag).