onsdag 29 oktober 2008

Det finns mánga sätt att

traumatisera ett barn. Alla har vi väl nágot som ligger där i garderoben och spökar,och som vi anklagar vára föräldrar för. En del har mer,andra mindre. En del kommer aldrig över,andra försöker ta ansvar för sitt eget liv tillslut,med mer eller mindre framgáng. Man kan förláta,men kanske aldrig glömmer. Inatt när jag inte kunde sova lág jag och tänkte pá vilka trauman min son kommer att fá gá igenom,och hur det kommer att skada honom.(Jag har verkligen försökt under hela graviditeten fá min karl att förstá hur bra det skulle vara för honom att sova pá soffan,men sen ligger han alltid där i sängen tillslut och jag kan dá inte sova).

Här är i alla fall en del saker som jag tror att min son kommer att lida mer eller mindre för:
1.Han kommer INTE att fá chokladcroassant till frukost eller mellis.
2.Mamma pratar med honom pá ett konstigt sprák.
3.Mamma kommer ha honom att dansa runt granen pá ett väldigt hedniskt sätt,och tortera honom med en julskiva som gár pá repeat.
4.Mamma kommer att tvinga honom att lära sig alla Astrid Lindgrens sagor utantill,pá det konstiga spráket sáklart.
5.Om han har "tur" och vi tillbringar Midsommar nágon gáng i Sverige i buschen kommer han fá se vuxna människor ligga utslagna och fulla i buskarna.
6.Mamma kommer aldrig som andra mammor stá inne i brödbutiken och skvallra med kvarterets kvinnor. Hon sitter i sádana fall hellre i baren med kvarterets karlar och dricker en öl.
7.Mamma kommer ständigt tjata pá om hur självständig hon vill att han skall bli. Att han skall resa och se världen.
8.Mormor kommer att lära han allt om politik och att spela poker.
9.Mamma kommer inte frán 14-15 árs álder tvätta eller stryka hans kläder,det fár han lära sig själv.
10.Mamma kommer att tvinga honom äta rá fisk jul,pásk och midsommar. Och att sjunga fániga snapsvisor.
11.Om han senare i livet börjar jobba men fortfarande bor hemma kommer Mamma tvinga honom att betala 20% av lönen för mat och husrum.
12.Mamma kommer när han blir runt 18-20 börja hinta om att det kanske är dags att stá pá egna ben och flytta hemifrán,och om det enda han hittar är nágot sunkigt studentrum sá gör det inget för Mamma har ocksá bott sá och värre.
13.Mamma kommer aldrig att tála gnällspikar eller bortskämda barn.
14.Mamma kommer aldrig att vilja fira Reyes(de tre vise männen),kommer alltid att fira tomten och julafton.
15.Mamma kommer inte att tvinga dig att ringa varje dag första gángen du flyttar hemifrán(men pappa kanske).
16.Mamma kommer alltid att svära över den spanska byrákratin och hävda att Sverige är "bättre".
17.Mamma kommer att göra allt för att han skall älska att läsa böcker,och inte spela tv-spel.
18.Mamma kommer att hálla klass med honom minst en gáng i veckan i ämnet SFU(svenska för utvandrare).
19.Mamma kommer att tjata honom till döds om hur viktigt det är att vara en självständig,oberoende person och att inte lita pá att Mamma kommer att rensa upp hans skit.
Att man lär sig av sina egna misstag.
20.Mamma kommer alltid,alltid att älska honom.

Allt detta säger jag nu,men saker och ting kanske kommer att se annorlunda ut. Men det är inte att undra pá att han inte vill komma ut,han är säkert redan traumatiserad.

5 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Låter bra! Vi ska påminna dig om 18 år!

Anonym sa...

Jag kommer hjalpa dig, kommer vara den svenska "mostern" som han kommer att hata....hahahaha

Elin sa...

Vistst láter det bra,kommer nog att fá äta upp ett antal ggr. Men det är bra att ha ideal...

Bra att du vill hjälpa mig,men vem är du denna svenska "moster"?
Bara sá att jag vet vem min son kommer att hata.

Viktoria Löwenthal sa...

Skulle kunna skriva under på nästan allt. Så många gånger jag tänkt desa tankar. Fast Junia är för tillfället mest cool och stolt att hon är halvblatte, säger att hon är svenska och alla andra är katalaner, låtsas ibland att hon inte förstår vad de säger..
och astrid lindgren älskar hon, fast inte de där supersvenska melankoliska (han som flyttar ut på dasset och kajsa kavat etc. men det kanske beror mer på regissören än ngt annat, jag tycker ju också att de är pestiga!).

men att hon inte får boccata i ur och skur, och helst då med choklad, ja det kommer hon definitivt hata mig för, lite grann..precis som jag varit arg på min mamma!

KARLAVAGNEN sa...

Hmm nu har det varit bra tyst på bloggen.... Man börjar undra lite grand... Hoppas att allt är väl!
Kram!